Mida kodu omanik tegelikult vajab oma kinnisvara müües?

Oma elu jooksul võid omanikuna kokku puutuda esimest korda olukorraga, kus peas hakkab vasardama mõte oma kodu müügist. Tegemist ei ole kindlasti omaniku jaoks lihtsa situatsiooniga, kuna esile kerkivad erinevad küsimused: kuidas, kellega, mismoodi, palju maksab, kaua aega võtab, mis on ohud jne.

Müügiprotsess võib tunduda meie enamuse jaoks väga hirmutav, segane ja arusaamatu. Kust alustada, kelle poole pöörduda, kas ma ikka teen õige valiku kui valin omale müügispetsialisti, kas mina või müügispetsialist suudab panna müüdavale varale õige hinna, kaua müük aega võtab ja palju muud. Tegelikkuses omanikuga ei peaks te selle kõige pärast niivõrd muretsema, kuid reaalsuses te just seda teete.

Olles ise kinnisvaras juba pikemat aega tegutsenud, olen jõudnud arusaamale, et tegelikkuses kinnisvara omanikku ehk müüjat väga ei tohiks huvitada kogu müügiprotsessiga kaasnev. Protsess peaks olema selles osas viidud võimalikult lihtsalt tasemele, olema läbipaistev ja arusaadav ning süstemaatiliselt jälgitav. Pahatihti on nii, et kui omanik otsustab ise müüma hakata, siis puuduvad tal vajalikud vahendid, teadmised ja kanalid soovitud tulemuse saavutamiseks ning või juhtuda, et positiivse müügikogemuse asemel on talle juurde tekkinud peas tuhandeid uusi halle juuksekarvu ning kaotatud on hulk raha. Teisel juhul kui omanik otsustab kinnisvara müügispetsialisti kasuks, siis paljudel juhtudel puudub tal valitud müügispetsialisti vastu kas usaldus, ta pole sõlminud ainuesinduslepingut, on teinud valiku ebapädeva isiku kasuks jne, ning tänu sellele peab ta teostama pidevat kontrolli müügispetsialisti töö üle, tekitades sellega omale meeletu stressi. Isegi kui omanik on sõlminud ainuesinduslepingu, siis müügispetsialisti töö võib esmapilgul tunduda selline, et kogu aeg on midagi tegemata ja omanik tahab igasse protsessi ise ka sekkuda, nõu anda, järelvalvet teostada ning oma nina igale poole toppida, muutes sellega oma elu veelgi keerulisemaks ning kahjuks ei paku kogu müügiprotsess isegi positiivse lõpptulemuse puhul talle täit rahuldust ning hinge jääb kriipima okas.

Kus siis aga peitub lahendus? Esimese asjana tooksin välja mõtte, et alati tuleb müügiprotsessi kaasata professionaalne müügispetsialist, kes tunneb ja teab turgu, on omandanud erinevaid müüginippe, on suurepärane suhtleja, teab juriidikat ja muid aspekte, mille kaudu võimalikult efektiivselt objekt maha müüa. Teiseks ei tohiks kohe esimese asjana tormata allkirjatama lepiguid müügispetsialistidega, kui te pole ära kuulanud erinevaid arvamusi, presentatsioone ja mõtteid. Kuna usaldate oma kallima vara müügispetsialisti hoolde, siis peaksite olema veendunud, et nii müügispetsialist kui tema taga olev meeskond teab mida teeb ning seisab oma sõnade tasemel. Kolmandaks tuleks lasta lahti maniakaalsest kontrollimisest ning usaldada oma valikut. Kui viite auto remonti, siis te ei hakka ju kontrollima igal sammul autolukkseppa, et kas õlivahetusel ikka sai õli vahetatud ning kas seda on pandud piisavalt. Iga protsess võtab aega, iga turunduslik käik ei pruugi kohest mõju avaldada ja kui ka algne omaniku ootus hinna osas on üle turuhinna, siis pole ka mõtet üleöö tulemusi oodata. Küll aga peab see kõik olema vägagi läbipaistev ning suhtlus müügispetsialisti ja omaniku vahel piisav. Suhtlus ei pea alati olema igapäevane, vaid peab olema mõistlik, ülevaatlik, protsesse tutvustav ning arusaadav. Omanik on lihtsalt protsesside jälgija, mitte kontrollorgan, sest kui juba müügispetsialist on omale võtnud lepingulise kohustuse vara maha müüa, siis võite kindel olla, et niisama ta käed rüpes ei istu. Seega usaldage oma valikut, kõrvutage erinevaid müügispetsialiste ning andke alati võimalus ka meie Marmel Kinnisvara särasilmsetele inimestele, kes kindlasti suudavad astuda sammuked kaugemale kui te oskate kelleltki ealeski oodata.

Martin Koot
Marmel Kinnisvara partner